Kreatin foydalimi va mushaklarga qanday taʼsir qiladi?

Total
0
Shares

Ko‘pgina sportchilar, bodibilderlar va mashg‘ulot zali ishqibozlari tezroq yugurishni, balandroqqa ko‘tarilishni, uzoqroqqa sakrashni va ko‘proq ko‘tarishni orzu qiladilar, shuning uchun samarali qo‘shimchalar uzoq vaqtdan beri talab kuchayib bormoqda.

Bozorda ko‘plab sog‘liq va samaradorlik uchun qo‘shimchalar mavjud va kreatin qo‘shimchalari eng mashhurlaridan biridir. Qo‘shimchalarni qabul qilish bilan bog‘liq har doim siz bilmagan maʼlum xavflar mavjud bo‘lgani uchun, agar siz ulardan foydalanishni rejalashtirmoqchi bo‘lsangiz, avvalo kreatin qo‘shimchalari haqida o‘rganish yaxshidir.

Kreatin nima?

Kreatin uchta aminokislota, yaʼni l-arginin, glisin va l-metioninning hosilasidir. Bu, birinchi navbatda, yuqori intensiv mashqlarni bajarishda mushaklarning energiya ishlab chiqarishiga yordam beradi. Kreatin tabiiy ravishda jigar, buyraklar va oshqozon osti bezida kuniga 1 dan 2 grammgacha ishlab chiqariladi. Kreatinning taxminan 95% mushak hujayralarida, qolgan 5% esa miya, jigar va buyraklarda saqlanadi.

10 soniyadan kamroq davom etadigan qisqa, tez va kuchli harakatlar uchun masʼul bo‘lgan energiya tizimi fosfagenik tizimdir. Shuningdek, u adenozin trifosfat yoki ATFni saqlash va to‘ldirish uchun javobgardir. ATF – bu faol hujayralarni energiya bilan taʼminlaydigan moddadir.

Harakatlanish boshlanguncha mushaklarimizda oz miqdorda ATF saqlanadi, ammo u bir necha soniya davom etishi mumkin. Fosfatni olib tashlash orqali ATF parchalanishi mumkin va keyin u adenozin difosfat (ikkita fosfat) yoki ADF ga aylanadi. Mushaklar tezda ko‘proq ATF olish uchun uchinchi fosfatni topishlari kerak.

Bu kreatin fosfat tenglashishga kiradigan qismdir. Kreatin yana ATF bo‘lishi uchun o‘z fosfatini ADFga beradi. Sizda qancha kreatin bo‘lsa, undagi potensial ATF shunchalik ko‘p. Kreatin bu jarayonda muhim rol o‘ynaydi.

Bizning tanamiz tabiiy ravishda kreatin ishlab chiqaradi, lekin biz kreatinni turli xil ovqatlardan, jumladan, qizil go‘sht, dengiz mahsulotlari, qizil ikra, mol go‘shti va ozuqaviy qo‘shimchalardan ham olishimiz mumkin. Kreatin qo‘shimchasining turli shakllari mavjud. Biroq, kreatin monohidrat ko‘proq va kengroq o‘rganilgan va tarqalgan.

Kreatinning foydalari

Kundalik kreatin qo’shimchasi sizga yordam beradigan bir qancha narsalar mavjud. Quyida kreatinning bir nechta foydalari keltirilgan:

So‘nggi o‘n yil ichida kreatin monohidratining samaradorligini isbotlovchi uchun yuzlab tadqiqotlar o‘tkazildi. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, kreatin monohidrat mushaklar kuchini oshiradi, mushaklarning massasini oshiradi, jismoniy ish faoliyatini yaxshilaydi va eng muhimi, mushaklarning fosfokreatin darajasini taxminan 15-40% ga oshiradi.

Yuqori intensiv mashqlar samaradorligini oshiradi

Mushaklar qisqa va tez energiya ta’minotini yetkazib berish uchun fosfagen energiya tizimining qo’shimcha mahsulotiga tayanadi. Ushbu qo’shimcha mahsulot adenozin trifosfat yoki ATF deb ataladi. Kreatin mushaklarimizdagi ATF ishlab chiqarish bilan bevosita bog’liq. Tanadagi kreatin qancha ko’p bo’lsa, shunchalik ko’p potentsial ATF mavjud bo’ladi. ATF ko’pincha tananing energiya valyutasi deb ataladi.

Qanchalik ko’p ATF bo’lsa, siz qisqa vaqt ichida juda intensiv va qisqa interval mashqlar bajarish uchun shunchalik ko’p energiyaga ega bo’lasiz. Bunga sprint, og’irlikni ko’tarish, ballistik harakatlar, og’ir o’tirib turish mashqlari kiradi.

Biroq, chidamlilik ustida ishlovchi sportchilar bu imtiyozdan foydalana olmaydilar, chunki ularning sporti aerob energiya tizimiga asoslangan. Ular boshqa energiya tizimiga muhtoj, chunki ularning faoliyati ancha uzoqroq va past intensivlikda. Oddiy qilib aytganda, kreatin sizga sprintga yugurishda eng yaxshi yordam beradi, lekin marafonda emas.

Mushaklar o’sishi va kuchini ta’minlaydi

Kreatin qo’shimchasining asosiy funktsiyalaridan biri mushaklar hajmi va kuchini oshirishdir. Tadqiqotlar buni aniq isbotladi va kreatin ham ushbu vazifa uchun eng samarali qo’shimcha hisoblanadi.

Aniqrog’i, kreatin mushaklarni qurishga qodir emas. Buning o’rniga, mushaklarning o’sishi suvni ushlab turish tufayli ortadi, chunki kreatin mushaklarni suvni ushlab turishga majbur qiladi. Bundan tashqari, uzoq muddatli kreatin qo’shimchasi iste’moli mushaklarning kuchi o’sishi va ishlashiga yordam berish uchun tanangizdagi maxsus kanallarni faollashtiradi.

Kognitiv qobiliyatlarni takomillashtirish

Kreatinning foydalari faqat sport bilan cheklanmaydi. So’nggi tadqiqotlar shuni ko’rsatdiki, kreatin miya faoliyati va nevrologik salomatlikka ijobiy ta’sir ko’rsatadi. ATFning katta qismi mushaklarda to’plangan bo’lsa ham, uning bir qismi miyada joylashgan. Miya ham murakkab vazifalarni bajarish uchun ATF ga tayanadi. Bundan tashqari, kreatin dopamin darajasini oshirishi va mitoxondriyal funktsiyani yaxshilashi mumkin.

Biroq, bu ta’sirlar keksalarda ko’proq namoyon bo’ladi. Kreatin keksalarga xotirani saqlash yoki yaxshilashga yordam beradi. Miya faoliyatini yaxshilash, shuningdek, surunkali nevrologik kasalliklarni yengillashtirish yoki butunlay davolashga yordam beradi.

Xulosa

Kreatin juda ko’p afzalliklarga ega ajoyib qo’shimchadir, ammo shunga qaramay, maqsadingizga erishish uchun bitta qo’shimcha yetarli emas. Bu jismoniy mashqlar va mashaqqatli mehnat, intizom va fidoyilik bilan to’g’ri ovqatlanish bilan birlashtirilishi kerak. Qo’shimchalar sizga yordam berish uchun mo’ljallangan, ammo ular sizni bir kechada yaxshi va sog’lom qila olmaydi.

Manba: mhealth.ru

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi.